Æblesmør

Gode danske æbler.

Smør og smør det er måske så meget sagt. Egentlig er det en form for æblemarmelade krydset med æblegelé.

Vi lavede to forskellige slags. En med ingefær. og en med kanel og vanilje. Hver især rigtig gode, og meget forskellige.

Starten på begge er den samme. 1 kg. æbler vaskes, stilken fjernes og derefter skæres æblerne i 8 stykker, ca., ikke noget med at skrælle og fjerne kernehus. Det hele skal med. Kom 1 dl vand i bunden af gryden og alle æblerne, nu koges det til alle æbler er helt, helt møre.

Herefter kommer det værste ved æblesmør. Mosen skal passeres gennem en sigte. Der er utroligt så lidt der bliver tilbage.

Gryden gøres ren og puréen kommes tilbage i gryden. Her til er fremgangsmåden helt den samme.

Den med ingefær.

250 g sukker
15 g friskrevet ingefær

(Ikke noget med at hakke ingefæren, som jeg gjorde. Den koger ikke ud. Den skal rives).

Sukker og ingefær tilsættes puréen, og hele herligheden koger ved svag varme, til den kan bestå tallerkentesten.

Dvs. at der kommes en klat på en tallerken, herefter skal man kunne trække en finger gennem klatten uden at den løber sammen igen.

Det tager sin tid så vær tålmodig og rør engang imellem.

Æblesmørret smages til, måske skal der tilsættes mere sukker eller ingefær. Efter godkendelse kommes smørret på rene skoldede glas og lukkes med det samme.

Den med kanel og vanilje.

1 dl æbleeddike

ca. 400 g sukker

1 kanelstang

1 vaniljestang

Igen koges der til tallerkentesten er bestået. Der smages til, og kanel- og vaniljestang fjernes. Kommes på rene skoldede glas.

De er begge gode til ost og kan ellers bruges som alm. marmelade. Tænker også de er gode i en lagkage.

En god og anderledes måde at bruge æbler på. God fornøjelse.

 

2 Kommentarer

  1. Hej, jeres mad ser super lækkert ud. Laver I mad ud af huset og hvad er prisen pr kuvert
    Vi bliver 12 personer , den 2 maj kl 12.00
    Maden skal leveres , vi bor ved Brande
    Glæder os til at hører fra jer.
    Tænker kun på hovedret

    • Undskyld svaret kommer så sent. Du er desværre blevet overset. Vi laver ikke mad ud af huset, men glad for du syntes det ser lækkert ud.

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*